Hoppa till innehåll
Hem » Support

Support

Tekniska problem här och nu?

Upplever du anslutningsproblem eller andra tekniska problem ber vi dig att i första hand kontakta oss via chatt-funktionen här på vår webbsida. Den är synlig och bemannad på dagen för ditt webbinarium. Och där får du snabbast support.

p.s. Du behöver ha godkänt cookie-kategori inställningar för att se chatt-bubblan d.s.

Vi supportar Ert digitala möte

Vi på Edulette arbetar för att ni som deltagare ska känna er trygga med tekniken i de digitala möten vi supportar och fullt ut kunna njuta av innehållet i den föreläsning, utbildning eller möte ni valt att delta i. Här på denna sida har vi därför samlat information och vanliga frågor relaterade till webbinarium och digitala möten.

Förberedelser inför digitalt möte

Vi rekommenderar att förbereda er i god tid för att undvika onödigt strul den aktuella dagen. Nedan har vi samlat vanliga frågor och svar som vi hoppas kan vara till hjälp för er.

Fråga; Vilka verktyg behöver jag som deltagare för att delta i ett webbinarium arrangerat av Edulette?

Du behöver en dator med internet-åtkomst och en webbläsare.

Vi använder en teknisk plattform som heter Zoom. För att delta i ett webbinarium klickar du på en anslutningslänk i det mail du fått från arrangören, alternativt från Zoom, och därefter kan du ansluta.

Fråga; Kan jag ansluta till ett webbinarium direkt i webbläsaren eller behöver jag ladda hem Zooms klient?

När du ansluter till ett webinar tillfrågas du först om du vill starta Zooms klient. Har du denna installerad sedan tidigare är det bara att klicka ”Öppna Zoom Meetings”.

Önskar du istället ansluta direkt från din webbläsare, utan att ladda hem Zooms program, väljer du Avbryt på frågan om att starta Zoom Meetings och sedan väljer du alternativet ”Join From Your Browser” en bit ned på sidan som visas.

Det går att ansluta till ett Zoom webbinarium direkt i webbläsarna Google Chrome, Mozilla Firefox och Apple Safari. Samt i den senaste versionen av Microsoft Edge. Har du en äldre version av webbläsaren Micosoft Edge eller Internet Explorer behöver du uppdatera till någon av de webbläsare som stöds, alternativt nyttja Zooms klient. Zoom erbjuder även appar för Android och iPhone-enheter. Det går ej att ansluta via webbläsaren på mobil enhet.

Fråga; Kan jag ladda hem Zooms program i förväg?

Ja, det går bra och det rekommenderas om du inte avser ansluta via webbläsaren. Du kan ladda hem Zoom Client for Meetings här, gratis.

Fråga; Jag klickar på Zoom-länk i mail på min iPad eller iPhone men inget händer?

Detta kan ske även om du har Zoom-appen installerad och det kan bero på att operativsystemet inte tillåter en s.k. popup. Du behöver då ändra dina inställningar under Settings > Safari > Blockera pop-ups (slå av).

Fråga; Vilken tid börjar det?

Du finner information om när Zoom-inloggning via skickad länk bör ske på respektive evenemangs informationssida. Vi rekommenderar att du förbereder dig och din dator i god tid.

Under pågående webbinarium

Fråga; Föreläsarens video försvann?

Om föreläsarens video, mot förmodan, skulle försvinna ber vi er avvakta lite. Korta störningar kan förekomma men videon kommer ofta tillbaka snabbt. Vid ihållande problem, meddela oss via webbsidans bemannade chatt-funktion.

Fråga; Jag hör inget ljud?

Vid uppstart av webinarium ber Zoom om att få använda datorns mikrofon och högtalare (Computer Audio). Du behöver godkänna detta med ett knapptryck för att kunna ta del av ljudet i mötet.

Om du gjort detta, men ändå inte hör föreläsaren ber vi dig att kontrollera din dators volym och ljudinställningar. Uteslut att det är ett generellt problem genom att t.ex. spela upp andra ljud från din dator. 

Om dina ljudinställningar ser korrekta ut och du kan spela upp och höra andra ljud från din dator, är det sannolikt Zoom-klienten eller din webbläsare som hängt upp sig. Lämna då mötet, stäng ner klienten eller webbläsaren och anslut sedan på nytt igen. Se till att du stänger ner och startar om hela webbläsaren, inte bara en flik.

Om ljudproblemen kvarstår även efter omstart av klient eller webbläsare och det att du kontrollerat dina ljudinställningar ber vi dig starta om hela din dator och försöka ansluta på nytt igen.

Kvarstår problemen ber vi dig kontakta oss via webbsidans chatt-funktion för vidare teknisk support.

Fråga; Vad innebär visningsläge?

Som deltagare i ett webbinarium kan du styra vad du vill se genom att välja olika visningslägen. Du kan även välja att maximera ditt Zoom fönster till fullskärmsläge. Visningsläge väljs med knapp enligt bild nedan.

Zoom - visningslägen

Fråga; Hur kan jag ställa en fråga till föreläsaren?

Det är möjligt att ställa frågor under föreläsningens gång och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för skriftliga frågor och svar (Q&A, questions and answers) eller Chat. Klicka på knappen som ser ut som nedan, så kan du ställa en fråga till föreläsaren. Vi kan tyvärr inte garantera att föreläsaren hinner med att besvara alla frågor. 

Zoom - questions and answers button

Föreläsaren besvarar ofta frågan direkt ut till alla deltagare. Det innebär alltså att den ställda frågan blir känd för alla deltagare. Vill du som frågeställare inte att ditt namn blir synligt i samband med frågan måste du klicka i den lilla rutan ”anonymous” där du ställer din fråga, då syns inte ditt namn för övriga deltagare.

Fråga; Hur aktiverar jag undertexter?

Om webbinariet erbjuder undertexter så klickar du på knappen ”CC” i Zoom för att ta del av textningen.

Fråga; Hur aktiverar jag översättning?

Om webbinariet erbjuder översättning så klickar du på knappen ”Language Translation” i Zoom för att ta del av lju.

Övriga frågor

Har ni ytterligare frågetecken kan ni kontakta teknisk support enligt den information ni fått från webbinariets arrangör.